maandag 26 april 2010

Mannen komen van Mars en vrouwen ook niet.

Onlangs zat ik bij mijn zus en Snurkie (=Tinus) op de bank en we zagen een cabaretvoorstelling van Eric van Sauers: de ware liefde. First of all: geweldige voorstelling! Ik kende hem nog niet, maar veel dingen die hij zegt sloegen de spijker op zijn kop en veelal tot mijn grote vermaak. Sowieso vind ik de verhouding en de verschillen tussen mannen en vrouwen ronduit hi-la-risch. Bij mij kun je schaamteloos vrouwonvriendelijke grapjes vertellen want ze zijn gestoeld op waarheid en gaan vaak op voor de meerderheid van de vrouwen.

Vrouwen die nu richting hun monitor zitten te blazen en een dikke staart in hun nek hebben hangen: Wie hou jij nou voor de gek? Het is gewoon zo! Laten we het eens in zijn algemeenheid bekijken. Nou niet gelijk “ja-maaren” meiden, er zijn uitzonderingen. Als jij er daar één van bent zit je overigens niet met vuurspuwende ogen naar je monitor te kijken maar knik je beamend en lach je er keihard om mee.

Dat is zo'n typisch vrouwendingetje: zich dingen vreselijk aantrekken en persoonlijk opvatten. Helemaal typisch vrouwelijk is het vervolgens tegen iedereen die het maar niet horen wil te verkondigen. Lekker tot in den treuren erover doorkijven, net zolang dat iedereen dusdanig zat van je is dat je gekneveld in een kartonnen doos zonder comfortabele piepschuim vlokken en luchtgaten een enkeltje Siberië krijgt. Mijn advies is dan ook: zodra een van de mensen in je gezelschap de Duc-tape pakt ben je al te laat dus leer tijdig wanneer je je mond moet houden, zelfs al moet je je tong afbijten. Als je de illusie hebt dat je vrienden je naar een zonnige bestemming zullen sturen vraag je dit dan af: zou JIJ iemand die je alleen met chloroform stil krijgt naar zo’n bestemming sturen of er zelf heen vluchten?

Hoe je het ook wendt of keert: Mannen en vrouwen zijn heel verschillend. We benaderen zaken anders, het andere geslacht in het bijzonder. Waar mannen direct zijn, zijn wij vrouwen lekker subtiel en omslachtig. Een kerel stapt op een meid af, een vrouw gaat de hele avond alleen maar kijken. Om vervolgens als de avond voorbij is met al haar vriendinnen de situatie te gaan analyseren. En dat uiteraard in een monoloog van verbale diarree: Maar ik keek toch de hele tijd? Hij keek terug en lachtte maar hij kwam niet eens naar me toe! Zelfs niet toen ik naar hem glimlachte! Er is vast iets mis met me! Is m’n shirt lelijk? Zit mn haar raar? Heb ik lippenstift op m’n tanden? Of vindt hij mij gewoon lelijk *de onderlip begint te trillen* Zie je wel! *op dit punt komen de eerste waterlanders de oogjes indrijven* Hij vindt me diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!
Hier dwars doorheen beginnen alle vriendinnen gelijktijdig: Jaweeeeeel meid, hij keek hartstikke en stond vet te lachten. Maar hij durfde niet naar je toe te komen. Trouwens, wat een schrale klootzak dat hij geeneens een drankje voor ons koopt! Je ziet er prachtig uit, je hebt een vet mooi shirt (mag ik hem es van je lenen?), er zit geen lippenstift op je tanden, je moet hem wel even bijwerken en je bent niet dik! Heb je hem wel eens goed bekeken? Kon hij zich niet even scheren? En wanneer heeft hij voor het laatst de kapper bezocht? Wie heeft dat shirt voor hem gekocht, z’n moeder? Een abonnementje bij de sportschool zou ook geen kwaad kunnen…. Schat, je bent te goed voor hem! Enzovoort…

Mannen als je nu hevig wijzend naar je monitor zit je ziejenouwellen zal ik bovenstaande proberen te verduidelijken voor zover mogelijk. Ik ben een vrouw en hoewel ik me zelf ook wel eens schuldig maak aan zeiken begrijp ik er ook geen zak van. Dit is vrouwenlogica oftewel hetgene wat tegen alle wetten der logica indruist. De volgende punten:
- Als een vrouw de hele avond naar je kijkt is ze geïnteresseerd. Er wordt dan verwacht dat jij als man de leiding neemt en naar haar toe komt. Al kom jij niet is dat voor vrouwen een slecht teken. Het houdt namelijk in dat mocht het tot een relatie komen jij niet zomaar op komt draven om te voldoen aan de meest bizarre verzoeken. Dit kan variëren van “even” winkelen (3 uur in de H&M om vervolgens zonder ook maar iets gekocht te hebben weg te gaan of waarbij jij gedegradeerd wordt tot tassendrager) tot verplicht GTST te moeten kijken terwijl Ajax moet spelen en geacht wordt te oberen en haar te voorzien van massages, koekjes en thee.
- Vrouwen reizen in groepjes, je wordt ook geacht voor het HELE groepje een drankje te kopen. Hoogstwaarschijnlijk allemaal cocktails dus zorg dat je een vette portemonnee hebt. Zelfs al gaat het je alleen om die ene meid en staan de vriendinnen op afstand, ze staan dichtbij genoeg om in aanmerking te komen voor een rondje. Guys, face it: De vriendinnen krijg je er gratis bij. En als je op een trio hoopt: forget it. We zullen je hoogstens de mogelijkheid voorspiegelen, dit is puur om iets van je gedaan te krijgen. Het puntje van die vriendin zal nooit bij jouw paaltje komen.
- Vrouwen zijn wispelturig. Je begint de avond als een lekker ding waar ze wel eens een beschuitje mee zou willen eten. Na veel oogcontact en een lach verzamel jij je moed en stap je op haar af. Jullie blijven elkaar aankijken en zij begint al te zwijmelen, vol anticipatie. Wauw denkt ze, dat hele plaatje klopt. Wanneer de massa uiteengeweken is en jullie voor elkaar staan dwalen de ogen af naar beneden. Nog steeds een goedkeurende blik naar je schoenen. Ineens daalt de temperatuur drastisch, verstrakt de blik en is het klaar. Het moment is voorbij. Ineens ben je “wel leuk…maar die schoenen!” Geef het maar op jongens, geen redden meer aan. Zou zeggen: loop door richting de bar en scoor een biertje. Die is altijd lekker

Of ik hier ergens een punt mee heb? Neu niet echt. Ik verbaas me telkens weer over en vermaak me er ook om hoezeer mannen en vrouwen verschillen. De communicatie is zo verstoord soms omdat we elkaar domweg niet begrijpen. Het is absoluut niet mijn missie om als mediator aan de slag te gaan. Ik heb mijn gedachten over dit onuitputtelijke onderwerp en die uit ik bij dezen. Een echte meid: het languit verkondigen want ik voel gewoon dat jullie hierop zitten te wachten. Denk dat ik er een serie van ga maken! *snuift zachtjes* Ruik ik daar chloroform???

© Nicole de Geus 24-04-2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten